powrót

Postaw na positive aging i bądź szczęśliwa i spełniona!

Od czego zależy szczęście, czyli… zajrzyj do swojego osobistego portfela

Każdy z nas układa w swoim portfelu różne drobiazgi: pieniądze, zdjęcia bliskich, karty płatnicze, rabatowe, czasem wizytówki. Jedni mają tam bałagan i stosik niepotrzebnych już paragonów, inni idealny porządek. Nie istnieją dwa identyczne portfele. Podobnie jest z nami. Psychologowie twierdzą, że przez lata gromadzimy w naszych psychologicznych portfelach: różne cechy charakteru, unikatowe przekonania i automatyczne zachowania. Upraszczając, można powiedzieć, że wytwarzamy w sobie swój własny spersonalizowany system wartości, w który wierzymy i którym staramy się kierować. Pytanie tylko, czy nasze kluczowe przekonania służą nam, czy też są szkodliwe.
Przykład? Wierzysz, że jesteś niewiele warta albo, że kobietom nie należą się kierownicze stanowiska? A może uważasz, że na emeryturze nie powinno się już uprawiać seksu? Takie przekonania mogą Cię hamować albo nawet unieszczęśliwiać. Niestety wiele z nich zakorzenia się w naszych głowach i działa jak samospełniające się proroctwa. Myślisz: „Nieszczęścia chodzą parami”, „Nie mam już szans w dojrzałym wieku na miłość”. Jeśli powtarzasz w swojej głowie te słowa, stają się one dla Ciebie jedyną możliwą prawdą i wtedy… faktycznie minimalizujesz szanse na odmianę swojego losu. Profesor Robert D. Hill, autor książki „Positive aging” („Pozytywne starzenie się - tłum. ang.), twierdzi, że warto raz na jakiś czas robić porządek w swoim portfelu psychologicznym. Postaraj się po prostu wyrzucić z niego to, co nie jest już Ci potrzebne, co Ci przeszkadza lub co uważasz za zwykłe śmieci. Positive Aging to sztuka odrzucenia niepotrzebnych rzeczy

Od czego zależy poczucie spełnienia, czyli…bądź elastyczna

Robert D. Hill twierdzi, że ludzi dojrzałych, którzy czują się spełnieni, charakteryzuje kilka rzeczy. Posiadają sieć bliskich relacji z innymi ludźmi: rodziną lub przyjaciółmi; potrafią się cieszyć i myśleć pozytywnie oraz ciągle szukają nowych celów i wyzwań. I uwaga, teraz najważniejsze… dbają o elastyczność. Tylko co to tak naprawdę znaczy? Już tłumaczymy. Na pewno znasz osoby, które mocno obstają przy swoich poglądach. Wściekają się, gdy muszą zmienić ustalone wcześniej plany, albo są bardzo niezadowolone, gdy ktoś im coś przestawi? Im właśnie będzie trudniej czuć spełnienie. Tym bardziej że z biegiem lat takie cechy charakteru jak upór wszystkim nam się nieco wyostrzają. Hill twierdzi, że warto mieć tego świadomość. Niezależnie od swojego wieku pielęgnuj więc elastyczne podejście do życia.   Positive ageing to nauka nowych rzeczy Dyskutuj, ale ustępuj, gdy ktoś inny ma rację, zmieniaj drogę, którą codziennie chodzisz na spacer, próbuj nowych przepisów kulinarnych, buszuj w Internecie i otwieraj się na to, czego nigdy nie robiłaś. Uczenie się możliwe jest w każdym wieku. Takie postawy budują jedną z ważniejszych strategii pozytywnego starzenia się. Profesor R. D. Hill podkreśla: „Każdy, kto przestaje się uczyć, jest stary, nieważne, czy ma dwadzieścia, czy osiemdziesiąt lat”.

Od czego zależy poczucie piękna, czyli…Zaakceptuj siebie

Badania dowodzą, że ludzie, którzy akceptują siebie, starzeją się wolniej. Tylko jak osiągnąć taki stan zadowolenia? Sposobów jest wiele: od pozytywnego myślenia, przez minimalizowanie stresów po zwykłe dbanie o siebie. Jedną z popularnych technik, która pomaga zaakceptować siebie, jest afirmowanie. Niestety nieumiejętnie stosowanie afirmacji wspiera jedynie iluzję pozytywnego myślenia. Jeśli 50. razy rano powtarzasz: „Jestem oazą spokoju”, a potem w pracy szybko wpadasz w gniew, wiesz już, że akurat ta afirmacja nie ma nic wspólnego z Twoją rzeczywistością. Nie może być tak, że coś sobie wmawiasz, a tak naprawdę w to nie wierzysz. Takie podejście nie zadziała, to nie są czary. Czy myślisz, że osoba, która uważa się za mało atrakcyjną, a powtarza sobie: „Jestem piękną kobietą”, odniesie sukces? To jest tylko desperacka próba kontroli rzeczywistości i iluzja samopomocy. Swoją afirmację musisz sformułować w oparciu o realną analizę własnej sytuacji. Ona powinna dotykać sedna Twojej sprawy i być pozytywna. Zastanów się, dlaczego tak naprawdę uważasz się za mało atrakcyjną? Co sprawia, że nie lubisz siebie? Jeśli uznasz, że powodem jest np. nadwaga, to teraz spróbuj na nowo sformułować afirmację: „Jestem konsekwentna w stosowaniu diety”. Ale uwaga, możesz tak mówić pod warunkiem, że już podjęłaś decyzję i faktycznie zależy Ci na wytrwaniu. Jeśli natomiast łatwo wpadasz w gniew, zastanów się dlaczego? Jakich wartości bronisz w ten sposób? Czy nie chodzi przypadkiem o strach przed podważeniem Twojego profesjonalizmu? Teraz przypomnij sobie wszystkie sytuacje w pracy, w których byłaś dobra. Spróbuj afirmacji: „Jestem doceniana i kompetentna w pracy”. Nie powtarzaj jednak słów automatycznie, zaangażuj w to emocje. Sprawdź, taka technika dla wielu okazuje się skuteczna. Tylko nie może być bezrefleksyjnie stosowana.

Positive aging, czyli ...szukaj siebie

Pomocnych porad w temacie positive aging możemy wymieniać bez liku. Na koniec chcemy powiedzieć jedno: dbaj o siebie na różne sposoby, a najlepiej takie, które sprawiają Ci przyjemność. Positive aging to ruch, który daje nam szanse, byśmy nauczyli się, jak opiekować się sobą, by czuć się piękną, spełnioną i szczęśliwą. Jest jeden warunek: sama musisz dowiedzieć się, które z naszych porad mogą okazać się dla Ciebie skuteczne. Bo tylko Ty wiesz, co działa na Ciebie. A więcej o tym jak dbać o siebie przeczytasz tutaj  
Komentarze
Podobne wpisy

Jak zadbać o okolice intymne po porodzie?

Po porodzie szybko chcemy odzyskać formę sprzed ciąży. Zazwyczaj mamy na myśli tylko figurę. Warto jednak zadbać też o kondycję stref, których nie widać na pierwszy rzut oka.
czytaj więcej

Niechciany cellulit. Wiemy jak się go pozbyć.

Większość z kobiet go ma - naprawdę! Nie oznacza to jednak, że go lubimy. Sprawdź co zrobić, żeby cellulit był mniej widoczny, a skóra odzyskała gładkość i jędrność.
czytaj więcej

Sprawa Angeliny! czyli mutacje genów BRCA

Czy za pomocą testu genetycznego można zbadać swoją podatność na zachorowanie na nowotwór piersi i jajników? Okazuje się, że w dużej mierze tak!
czytaj więcej