powrót

Jak zadbać o dobre nawyki?

Ciekawe czy kiedykolwiek zastanawiałaś się nad tym, dokąd prowadzą Cię drobne codziennie wykonywane czynności? Takie jak zwykłe mycie zębów, chłodny prysznic, poranna kawa, spacer z psem, jazda samochodem do pracy, pierwszy papieros, drobne przekąski? Innymi słowy nasze nawyki. Każdy z nas wykonuje w ciągu dnia tysiące zautomatyzowanych czynności, z których nawet nie do końca zdaje sobie sprawę. I dobrze! Bez tych automatyzmów nie dałabyś rady żyć, przejść rutyny każdego dnia, ponieważ musiałabyś zastanawiać się nad każdą drobnostką i nie wystarczyłoby Ci na wszystko czasu. Dzięki temu, że mamy nawyki nie potrzebujesz już zastanawiać się nad rozstrzyganiem błahych dylematów typu mycie zębów. One potrafią Cię albo ratować z opresji, albo...szkodzić. Jak zatem znaleźć w sobie motywację do zmiany swoich nawyków, by jak najdłużej móc cieszyć się zdrowiem i młodym wyglądem?

Jak rzucić palenie? 

Na początek warto wiedzieć, jak kształtuje się każdy nawyk. Weźmy za przykład takie palenie papierosów. Kiedy się zdenerwujesz, sięgasz po papierosa i czujesz chwilową ulgę. Najpierw jest bodziec, potem reakcja na niego, następnie otrzymanie nagrody. Jeśli powtarzasz to zachowanie kilkukrotnie, dochodzi do jego zautomatyzowania. Wtedy nawyk uruchamia Ci się już automatycznie, bo Twój mózg pamięta, że określone działanie (palenie!) przynosiło szybką nagrodę (ukojenie). Jednym ze sposobów na rzucenie palenia jest więc dokładne przyglądanie się swoim emocjom, które powstają pod wpływem określonych bodźców.
Zastanów się, w jakich sytuacjach sięgasz po papierosa. Czy jest to moment, kiedy się nudzisz? Denerwujesz? A może chodzi o jakiś rytuał, taki jak poranna kawa połączona z paleniem lub o sytuację towarzyską, kiedy najtrudniej odmówić? Przyglądaj się swoim wyzwalaczom. Część z nich na pewno możesz wyeliminować. Spróbuj zamiast kawy – pić wodę, potem bierz prysznic i szybko wychodź do pracy! Przez pierwsze tygodnie możesz też unikać spotkań towarzyskich, a gdy się zdenerwujesz – próbować np. zaparzyć sobie melisę. Tu nie ma jednej złotej rady: każdy musi poszukać własnych rozwiązań. Przeczytaj jak z nałogiem rozstała się Agnieszka Maciąg - http://agnieszkamaciag.pl/jak-rzucic-palenie/ Nie możesz rzucić papierosów? Nie poddawaj się. Zły nawyk zawsze można zmienić w dobry

Jak skończyć z podjadaniem? Jak wyrobić sobie nowy nawyk?

Czy wiesz, że to Ty sama najpierw kształtujesz swoje nawyki, a potem one kształtują już Ciebie? Czy zastanawiałaś się kiedyś nad tym, że suma Twoich nawyków (tych pozytywnych i tych negatywnych) ma przełożenie na Twoją przyszłość? Jeśli np. w sytuacjach stresowych sięgasz po dodatkową porcję jedzenia i ten nawyk wchodzi Ci w krew, po jakimś dłuższym czasie na pewno przytyjesz. Najpierw jest wyzwalacz, a potem przychodzi chwilowa nagroda, ale jej długofalowy skutek niszczy Ci zdrowie i dobre samopoczucie. By zmienić taki skrypt zachowania, trzeba poświęcić trochę własnej energii i należy się liczyć z dyskomfortem. Niestety nawyków nie można zmienić bezwysiłkowo i nie da się też dokładnie określić, ile czasu zajmuje ich zmiana. To zależy od wielu czynników, np. od tego, jak długo przyzwyczajenie się kształtowało. Ale jak się zabrać do zmiany?
Specjaliści twierdzą, że najlepiej nie skupiać się na walce z nawykami, ale próbować je przebudowywać. Już tłumaczymy! Chodzi o to, by podmienić sposób, w jaki kiedyś otrzymywaliśmy nagrodę. Jeśli np. w chwili zdenerwowania kompulsywnie sięgasz po słodycze, zastanów się, co w takim momencie mogłoby Ci przynieść porównywalną ulgę. Może zamiast pojadać sięgnij po zwykłą gumę do żucia? Nie od dziś wiadomo, że jedzenie i żucie daje podobny efekt ukojenia. A może warto zamienić baton na dwa zdrowe orzechy brazylijskie? Albo napić się wody? Dietetycy uważają, że bardzo często mylimy uczucia głodu z uczuciem pragnienia. Sięgnij więc wodę i odczekaj 15 minut, a ochota na słodycze powinna minąć. Podjadanie to niezbyt dobry nawyk

Jak przestać marnować czas?

Wiele osób odczuwa dziś mocny dyskomfort z powodu spędzania długich godzin na przeglądaniu Internetu. Niektórzy potrzebują ciągłego rozpraszanie swojej uwagi, odczuwają przymus zajmowania swojego mózgu obrazkami z Instagrama i czytania wpisów na Facebooku.  Ale to też jest niestety nawyk. Jednocześnie po takich "seansach" w Internecie: mają poczucie marnowania czasu, stają się smutniejsi, ociężali, nieszczęśliwi. Jeśli kilka godzin dziennie siedzisz przed telewizorem lub przed komputerem, to niby nic nie robisz. Specjaliści twierdzą, że pomocne może się tu okazać wprowadzenie jakiegoś nowego wyzwalacza.
Jeśli np. po powrocie z pracy, natychmiast zaczynasz oglądać seriale w Internecie, spróbuj zmienić rutynę. Wprowadź nowy wyzwalacz: przebierz się w dres, weź prysznic, złam rutynę. Może po takich nowych czynnościach łatwiej Ci będzie zająć się czymś innym, np. zaczniesz gotować zdrową kolację, albo przygotowywać sobie dietetyczny obiad na następny dzień? Może sięgniesz po książkę, która będzie bardziej rozwijać Twoje zainteresowania niż codzienne przesiadywanie w Internecie? Nie możesz uwolnić się od telefonu?

Jak sprawiać sobie przyjemności?

Jeśli do tej pory nie znajdowałaś czasu tylko dla siebie i przywykłaś do stawiania potrzeb innych ludzi przed swoimi, to także może być Twój nawyk. W takiej sytuacji warto zapisać sobie na kartce nowy konkretny plan. Może on brzmieć: „Raz w tygodniu idę na basen, raz na miesiąc funduję sobie zabieg, o którym marzyłam, dwa razy w tygodniu wychodzę na długi spacer, a w każdą sobotę nie gotuję obiadów, tylko zabieram rodzinę do restauracji”. Czasem realizacja takich zmian może wydawać się trudna. Nasz mózg przecież "odpala" stary schemat myślenia: „nie mam czasu”, „potrzebuję pieniędzy na coś ważniejszego”, „nie chce mi się”.
Możesz wtedy ułatwić sobie sprawę i postawić na jedną zmianę, np. „raz w miesiącu odwiedzam klinikę medycyny estetycznej”. Najlepiej cykl nieinwazyjnych zabiegów medycyny estetycznej uzupełnionych o przyjemne zabiegi przeprowadzone przez kosmetologa. Stosowane długofalowo i regularnie dają najlepsze rezultaty. Wprowadź dobry nawyk i bardziej dbaj o siebie. Warto zacząć dbać o siebie w ten sposób jak najwcześniej, bo to przecież inwestycja, która zaprocentuje w przyszłości. O tym piszemy także tutaj - Na czym polega Smart Aging. W zachowaniu regularności pomocny będzie lekarz medycyny estetycznej, który dobierze Ci pakiet idealnie skrojony na Twoje potrzeby i dla Twojego portfela.  Ponadto będzie Twoim indywidualnym doradcą i może Cię dalej wspierać, motywować i doradzać, jakie drobne nawyki warto w Twoim przypadku zmienić w domu. Może doradzi Ci używanie innych kosmetyków? Wytłumaczy i obliczy, ile powinnaś pić wody codziennie?
Nie wahaj się. Każda kobieta ma przecież temat w obszarze swojej urody, którym chciałaby zająć się gruntownie. Pękające naczynka, zmęczona cera, a może po prostu cellulit? Jeśli lekarz rozpisze Ci precyzyjny plan działania biorąc pod uwagę Twoje potrzeby, łatwiej będzie Ci wdrożyć go w kalendarz codziennych obowiązków. Specjalista wie też najlepiej, jaki problem wymaga natychmiastowej reakcji, jaki zabieg będzie najskuteczniejszy, a co jeszcze może poczekać. Wkrótce przekonasz się, że dbanie o siebie nie tylko poprawia urodę, ale też humor. Jeśli czujesz się piękniejsza, bardziej zadbana, łatwiej będzie Ci przejść na kolejny etap, by zająć się nowym nawykiem „do poprawki”.

Kilka słów na koniec

W zmianie nawyków pomocne może okazać się prowadzenie notatek. Czytaj je sobie pod koniec miesiąca, podlicz i podsumuj, ile razy Ci się udało. Szukaj w tym wszystkim indywidualnego wzoru, według którego najłatwiej Ci działać na swoją korzystać.  Zastanawiaj się, co dodaje Ci skrzydeł, a co sprawia, że tracisz motywację. I najważniejsze, nie walcz z nawykami, ale je modyfikuj. Nie poddawaj się, gdy wrócisz na dawną utartą ścieżkę. Po prostu staraj się z niej zawracać. Szukaj tego, co dla Ciebie dobre. Nieustannie. Nie licz na to, że kiedyś pozbędziesz się wszystkich złych nawyków. To jest praca długofalowa, w zasadzie... na całe życie. Najfajniejsze w niej jest jednak to, że może stać się przyjemna i dawać niesamowitą satysfakcję. Jeśli chcecie więcej dowiedziec sie o nawykach sięgnijcie po książkę "Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie". Zmienisz nawyk łatwiej jak będziesz prowadzić notatki
Komentarze
Podobne wpisy

Medytacja dobra na wszystko?!

Nie bez powodu przetrwała tysiące lat. Medytacja po prostu jest skuteczna. Najlepsze jednak jest to, że dziś każdy może usiąść i medytować, nie trzeba być zen ani znać się na buddyzmie. O co w tym chodzi?
czytaj więcej

Postaw na positive aging i bądź szczęśliwa i spełniona!

Postitive aging to nic innego jak nauka tego jak być sobą i otworzyć się na świat.
czytaj więcej

Czas na Smart Aging!

Starzenia nie da się uniknąć, ale są skuteczne metody, które pozwalają dłużej cieszyć się młodym i pięknym wyglądem.
czytaj więcej