powrót

Dieta sokowa – cała prawda o detoksie

Dieta sokowa to popularny sposób na detoks lub zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, rozpropagowany przez gwiazdy. Któż z nas nie podziwiał zgrabnej Jennifer Aniston czy Nicole Kidman pędzących przez ulice Los Angeles z kubeczkiem zielonego zdrowego soku na wynos? Jednak czy oby na pewno dieta sokowa jest zdrowa i skuteczna? 

Czym jest dieta sokowa?

Popularne poradniki twierdzą, że wystarczy przez kilka dni pić tylko i wyłącznie soki, by schudnąć nawet pięć kilogramów. Oczywiście doradzają, by robić to zdrowo: nie kupować gotowych soków w sklepach, tylko wszystko przygotowywać samodzielnie w domu. Najlepiej korzystać oczywiście z wolnoobrotowych wyciskarek (nie z przestarzałych sokowirówek), bo te pierwsze pozwalają uzyskać gęstszy, esencjonalny sok nawet z owoców jagodowych czy zielonych liści szpinaku lub jarmużu. Dziś wybór tego, co możemy wyciskać, nie ogranicza się jedynie do jabłek, marchwi, grejpfrutów i pomarańczy. Teraz modny jest ogórek, natka pietruszki i egzotyczne mango. Warto też dodawać do takich napojów dodatki w postaci mleka owsianego, migdałowego czy miksować w blenderze kielichowym płatki zbożowe, kasze i orzechy. Wtedy już jednak mówimy o diecie bardziej urozmaiconej, czyli koktajlach, a nie sokach.

Jakie są zalety?

Wracając jednak do diety sokowej – warto sobie przypomnieć, że owoce i warzywa są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, czyli substancji, które opóźniają w naturalny sposób procesy starzenia się organizmu, a nawet działają antynowotworowo. Ukryte pod płynną postacią są o wiele lepiej przyswajalne przez organizm niż w formie stałej. Okazuje się, że związki te działają skuteczniej, gdy zostaną mocno rozdrobnione. Ponadto naturalnie wyciskane soki to źródło witamin rozpuszczalnych w wodzie: z grupy B, wit. C oraz kwasu foliowego. Dieta sokowa to też przede wszystkim jednak doskonały wstęp do rozpoczęcia kuracji odchudzającej. Stosowanie jednodniowej lub trzydniowej płynnej diety sprawia, że żołądek znacznie obkurcza się, co zmniejsza potem Twoje zapotrzebowanie na porcje jedzenia. Po takiej kuracji – po prostu jesz mniej i szybciej czujesz się syta.

Jakie są wady?

Po pierwsze – dieta sokowa to dieta niepełnowartościowa, czyli nie dostarcza ona Twojemu organizmowi odpowiedniej ilości węglowodanów, tłuszczy i białka. W związku z tym, jeśli pijesz soki dłużej niż trzy dni, staniesz się ospała i mniej odporna. Niestety wkrótce Twojemu organizmowi zacznie też brakować niezbędnych składników odżywczych i będziesz miała podkrążone oczy, poczujesz, że brak Ci sił, by iść na siłownię czy choćby pojeździć na rowerze. Właśnie z tej przyczyny osobom stosującym tę dietę zaleca się zaniechanie uprawiania intensywnego wysiłku. W czasie diety sokowej lepsza będzie joga czy zwykłe spacery. Po drugie – soki zawierają bardzo mało błonnika w porównaniu do potraw skomponowanych z warzyw i owoców. Z tego powodu możesz mieć kłopot z zaparciami. Po trzecie –  soki wyciska się głównie z owoców, które zawierają sporo cukrów prostych. Powodują one gwałtowne skoki glukozy we krwi oraz duże wyrzuty insuliny. W takim mechanizmie niestety zwyczajnie tyjemy.

Czy to jest skuteczne?

Po trzech czterech dniach stosowania diety sokowej poczujesz się lżejsza i będziesz mieć też lepszy humor. Nic dziwnego. Twój układ trawienny nieco odpoczął od mozolnej pracy trawienia ciężkostrawnych mięs, sosów i potraw  bardzo przetworzonych. Naturalnie też będziesz miała bardziej płaski brzuch i poczujesz satysfakcję. A to zawsze dodaje skrzydeł! Dodatkowo, kiedy po takiej kuracji staniesz na wadze, to na 100 % zauważysz nieznaczny spadek wagi. Ale czy oby na pewno schudłaś z tkanki tłuszczowej, czyli z tego, na czym Ci najbardziej zależało? Najprawdopodobniej niestety nie! Dieta sokowa oczyszcza głównie jelita z resztek pokarmowych. Może to oznaczyć tylko tyle, że zgubiłaś dwa lub trzy kilogramy chwilowo. Kiedy zaczniesz jeść normalnie i jelita wypełnią się znów pokarmem – wrócisz do dawnej wagi. Specjaliści twierdzą, że jeden czy dwa dni takiego detoksu nie przyniosą szkody. Jednak tydzień czy dwa na samych sokach, może już zaszkodzić, bo utrata wagi będzie wiązała się nie ze spalaniem tkanki tłuszczowej, ale ze spadkiem masy mięśniowej. Ponadto osoba, która długo musiała poddawać się restrykcjom, chętniej potem sięga po produkty, za którymi bardzo tęskniła. Popularnie nazywa się to efektem jo-jo i żadna z nas nie ma ochoty się z tym mierzyć.

A może jednak koktajl?

O wiele lepszym rozwiązaniem jest stosowanie diety koktajlowej. Do soków dodajemy wtedy kasze, płatki zbożowe, czasem nawet odrobinę roślinnego tłuszczu. Wrzucamy tam też orzechy. Wydaje się więc, że koktajle są o niebo zdrowsze, bo mniej niedoborowe niż soki. Dają też większe pole do popisu. Można się bawić nieoczywistymi połączeniami i smakami. Co powiesz na migdały, mandarynkę, jogurt sojowy, garść fig i szczyptę cynamonu? Ciekawe przepisy na koktajle i smoothies znajdziecie na blogu AgataBerry https://agataberry.pl/swiezo-wyciskane-soki-przepisy/ 
Komentarze
Podobne wpisy

Cytologia – nie taka straszna


Cytologia to badanie profilaktyczne i warto je wykonywać, bo rak szyjki macicy daje o sobie znać dopiero w stadium zaawansowanym. Wcześniej często przebiega bezobjawowo, a można go wykryć właśnie dzięki cytologii i na tym etapie leczyć skutecznie.
czytaj więcej

Czas na Smart Aging!

Starzenia nie da się uniknąć, ale są skuteczne metody, które pozwalają dłużej cieszyć się młodym i pięknym wyglądem.
czytaj więcej

Każdy włos się liczy. Łysienie androgenowe

Zawsze mamy jakieś zastrzeżenia do własnej fryzury. Każdy jednak marzy o tym, by mieć gęste włosy (i to bez względu na płeć).
czytaj więcej